Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Film - Szex felsőfokon

Címkék: vélemény prostitúció

2013.11.02. 20:35

Éppen újranézem az Elles (magyarul: szex felsőfokon) c. filmet. Egy vagy két éve jött ki, moziban láttam, azóta nem, de a sztori és a jelenetek is elég jól megmaradtak a fejemben. Emlékszem, hogy inkább dühös voltam a filmre, mint nem, pedig ez az a film, ami az általam érzékelt szexmunka-valóságot a leginkább mutatja. Mégis, ha jól emlékszem, idegesített, hogy az egyik lány dohányzik, a másik iszik, hogy egy erőszakosabban induló aktus szükségszerűen bedurvul és a lányt megalázzák, meg egyébként is, miért van benne pisiszex, amikor nem általános, hogy a szolgáltatók ezt vállalják. És miért érzem úgy egy kicsit, hogy a lányok válaszaiban pontosan érződik a „te még nem tudod, milyen szar ez neked, na de majd!”?

Vagy azóta lettem kevésbé kritikus, vagy éppen elfogadó hangulatomban vagyok:), mindenesetre a mostani véleményem különbözik. (egyelőre a film kétharmadánál járok, de nem hinném, hogy bármi változna) Ahelyett, hogy azt gondolnám, hogy hiába tagadott sok sztereotípiát, néhányat tovább erősített, most inkább azt mondanám, hogy két lány életét mutatta meg részleteiben, nem többet. A film egyébként Párizsban játszódik, az egyik lány lengyel, a másik meg alacsonyabb társadalmi osztályból származik – bár számomra nem egyértelmű, mennyire alacsonyból, magyarként számomra a panelház egy teljesen élhető hely. Az mindenesetre biztos, hogy az újságírónő (merthogy a sztori szerint egy nő cikket ír róluk) gazdagabb, szintén nem tudom megtippelni, mennyivel, nekem felső-középosztálynak tűnik, de lehet, hogy rosszul ítéltem meg. Akárhogy is, a lányok és klienseikkel forgatott jelenetekkel egészen jól tudok azonosulni: számomra mindössze annyit mutat meg, hogy a vendégek is átlagos emberek, illetve hogy amikor az ember dolgozik, akkor egy kicsit kiszakad a hétköznapi világából. Ezt főleg akkor tapasztaltam, amikor saját lakáson dolgoztam: az én szobám volt a saját cuccaimmal, mégis, valahogy másmilyenné vált, amikor dolgoztam (azon kívül, hogy kitakarítottam, hihi).
Pont most végeztem azzal a jelenettel, amikor az egyik kliens poénból képeket készít a lányról, aki erre elveszi a mobilját és bezárkózik a fürdőszobába, hogy kitörölje a képeket, majd az ajtót ki sem nyitva, a résen át kicsúsztatja a telefont. Most úgy nagyjából értem a reakciót: ilyesmivel viccelni sem ér, bár hozzáteszem, egyik vendégemnek sem jutott soha eszébe ilyesmivel szórakozni.
Az újságírónő a lengyel lánynál először nekiáll vele vodkázni – bár először elutasította -, majd együtt elkészítenek valami ételt, aztán elkezdenek táncolni valami zenére. Ettől is egy csöppet kiszakadás-érzésem lesz, hiszen a nő egyébként nem tesz mást otthon, mint jó munkaerőt, feleséget és anyát játszik. Valamelyik kritika azt is írta, hogy a történet folyamán a nő is valamiféle jellemváltozáson megy keresztül, de őszintén szólva én ebből nem sokat vettem észre. Esetleg annyit, hogy volt egy véleménye a prostitúcióról, ami valamilyen mértékben módosult, de hogy összességében jobb vagy rosszabb lett-e, azt már nem tudnám megmondani. Az egyetlen, amit észrevettem, az tényleg csak a szerepköreiből való kilépés volt.

Utalások vannak arra is, hogy a nőnek valami gond van a házasságában (a végén van is erről egy jelenet, de nem emlékszem már pontosan): ezt az egész témával valahol ott kapcsoltam össze, hogy egyrészt a találkozások után megfordulhatott a fejében, hogy esetleg a férje is lányokhoz jár, mert ő már nem elég jó nő, mert valamit nem tesz meg, akármi. Másrészt maga az az érzés, hogy a nő világa, amiben él egy dolog, de azon kívül annyi minden van, amire még csak nem is gondolt.

Nem vagyok valami nagy filmelemző, úgyhogy csak annyit tudok igazából mondani, amit az elején: eddig ez a film volt a legközelebb az általam érzékelt valósághoz. Na meg amúgy is szeretem az ilyen „ív nélküli” filmeket, amiknek van persze időbeli eleje és vége, de valójában csak belecsöppenünk egy helyzetbe, aztán x idő múlva „kicsöppenünk” belőle.

Most olvastam a Fiatal és gyönyörű kritikáját, és más is említette, úgyhogy szeretném megnézni. Leírás alapján attól is valami hasonló „ív nélküliséget” várok, és remélem, hogy azért nem annyira magyarázat nélküli a film, mint amilyennek a cikk leírta.

Az az igazság, hogy jobban tetszik ez a nyitott-kérdés dolog, mert nem rágja a néző szájába, hogy mégis, milyen véleménnyel kell lennie.

A bejegyzés trackback címe:

https://suisseproject.blog.hu/api/trackback/id/tr555612007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Playman123 2013.11.05. 15:32:53

A bejegyzést olvasva végig az volt a fejemben, hogy ajánlom neked megnézésra a Fiatal és gyönyörű című filmet... de az utolsó mondatokból kiderült, hogy ezzel már elkéstem :)
Az általad is belinkelt cikk szerint az a film sem arra megy ki, hogy szimpatikussá tegyen egy szexmunkást. De hátha téved a cikk írója :)

álomkor 2013.11.14. 12:23:55

Szlovéniában is lehúztak egy bőrt a rókáról:
port.hu/a_szloven_lany_slovenka/pls/fi/films.film_page?i_perf_id=36992174&i_topic_id=1
Saját véleményt nem tudok mondani róla, mert nem láttam, de meglepően sok magyar nyelvű kritika van róla (a linkelt oldalon középtájt).
süti beállítások módosítása